NOORDWIJK - Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om geen parkeergarage aan te leggen onder het Kloosterplein. Dit besluit is gebaseerd op de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd door ingenieursbureau Sweco. Het onderzoek laat zien dat er verschillende problemen zijn die het bouwen van de parkeergarage financieel, praktisch en maatschappelijk onwenselijk maken.


Parkeergarage functioneert niet zonder parkeerregulering

Een parkeergarage kan alleen goed functioneren als er boven de grond sprake is van parkeerregulering, zoals betaald parkeren. Automobilisten kiezen vaak voor de snelste en goedkoopste optie. Zolang parkeren op straat in de omgeving gratis blijft, zal de voorkeur worden gegeven aan het parkeren op straat. Dit probleem wordt groter, omdat uit eerder onderzoek blijkt dat de meeste inwoners van Noordwijk Binnen op dit moment geen voorkeur hebben voor betaald parkeren met bewonersvergunningen.

Kosten en baten uit balans

Het onderzoek van Sweco laat zien dat de aanleg van een parkeergarage onder het Kloosterplein ongeveer 31 miljoen euro zou kosten. Terwijl er maar 65 extra parkeerplekken zouden kunnen komen. Dit betekent dat de aanlegkosten per extra parkeervak rond de € 500.000,- liggen. In verhouding tot wat het project oplevert, is dit financieel niet de moeite waard. Bovendien blijkt uit het draagvlakonderzoek dat maar 13% van de inwoners van Noordwijk Binnen de huidige parkeerdruk als ‘onacceptabel hoog’ ervaart. Er is ook nog genoeg parkeerruimte in de parkeergarage Hof van Noortwijck. De noodzaak van een parkeergarage onder het Kloosterplein is daarmee twijfelachtig.

Grote financiële risico’s

Het bouwen van een parkeergarage in een historisch gebied zoals Noordwijk-Binnen brengt risico’s met zich mee. Hoewel de kans op archeologische vondsten klein is, kunnen onverwachte ontdekkingen of bouwproblemen de kosten sterk laten stijgen.

Verkeersveiligheid in het gevaar

Het constructief enige haalbare ontwerp van de parkeergarage heeft een uitrit aan de Bronckhorststraat, dicht bij een basisschool. Dit brengt risico’s mee voor de verkeersveiligheid van kinderen. Automobilisten moeten richting de uitrit op de hellingbaan omhoog rijden. Stoppen bovenaan de helling is voor veel automobilisten lastig. Auto’s rijden meestal met hoge snelheid omhoog. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren voor voetgangers, vooral voor (kleine) schoolkinderen die moeilijker te zien zijn.

Overlast tijdens de bouw

De bouw van een parkeergarage zou waarschijnlijk minimaal een jaar duren. Het Kloosterplein kan dan niet gebruikt worden als parkeerterrein of marktterrein. Daarnaast zou er veel zwaar bouwverkeer door de smalle straten van Noordwijk Binnen rijden. Dit zorgt voor overlast en mogelijk gevaarlijke situaties, vooral rond de basisschool en het winkelgebied.

Voorbereiding op groot onderhoud Kloosterplein

Nu is besloten om geen parkeergarage te bouwen, kan de gemeente zich richten op de voorbereidingen voor het groot onderhoud van het Kloosterplein. De gemeente wil het Kloosterplein prettig en veilig inrichten. Passend bij het historische karakter van Noordwijk-Binnen.

Met dit besluit komt er een einde aan het onderzoek naar de parkeergarage onder het Kloosterplein.