Schuiven met opties
Er wordt groot gedacht. Een paar opties. Een overdekte parkeergarage in de Huis ter Duinstraat en demontabele parkeerplekken Palaceplein. Ze werden geschrapt. Dat kon vanwege de komst van een nieuwe tijdelijke voorziening. Een nieuw tijdelijk parkeerterrein op terrein voormalig Verloop/Admiraal. Mooi detail. Een gesprek met een inwoner leidde tot deze optie.
Voor tenminste 5 jaar
Dit tijdelijke parkeerterrein ligt vlakbij de Hoofdstraat in Noordwijk aan Zee en is goed voor 155 parkeerplaatsen. De opening werd medio mei feestelijk gevierd. Tenminste 5 jaar lang zal de voorziening voor bezoekers en de buurt beschikbaar zijn. Nog even en ook het parkeerverwijssysteem PRIS zal zoekverkeer wijzen op dit terrein. Ook komen er faciliteiten voor elektrisch rijden. Alle reden voor een vrolijk filmpje. Het is tekenend voor de positieve sfeer. Bekijk het filmpje:
Nauwkeurig in de gaten houden
De gemeente houdt tijdens de bouwwerkzaamheden aan de kust goed in de gaten hoe de parkeerplaatsen worden gebruikt. Durft beslissingen te nemen. Een paar dagen na de opening van de tijdelijke voorziening nabij de Hoofdstraat volgde het besluit om het dubbel parkeren op de boulevard af te schaffen.
De tijdelijke maatregel zorgde drie jaar lang voor 70 extra plekken aan de kust. Begin juni werd de oude situatie hersteld. Waarom deze plekken niet behouden gezien de ‘honger’ naar parkeerplekken? Ruimte voor de fietsers was het doorslaggevend argument hiervoor.
De balans zoeken
Er is een bijkans niet te stillen ‘honger’ naar parkeerplekken. De basisregel. De gemeente houdt rekening met een bezetting van 90 tot 95 procent op een gemiddelde dag en volgt hoe dat werkt. Ondernemers en inwoners kijken mee. Nog zo’n vuistregel. Hoe mooier het weer, des te meer kustbezoek.
Tel daar nog eens bij op dat een dagje strand ongekend populair is. Mooi strandweer. Grote kans dat de ‘emmer’ overloopt. Ook buiten de zomer merkt de kustplaats dat. Meer mensen gaan bij mooi weer op pad. Kiezen de auto. Het gevolg van deze toenemende automobiliteit is een toenemende parkeerdruk langs de openbare weg en veel zoekverkeer.
Piekeren over piek in vraag naar parkeerplekken
Er wordt veel gebouwd en gewerkt aan de kust. Hoe hou je het aantal parkeerplekken op peil? Daarvoor worden oplossingen gezocht. Een ervan is parkeren op afstand en vervoer naar de kust. De Beach Shuttle dus. Een voorziening die ook deze zomer aangeboden wordt. Autobezoekers aan de kust parkeren aan de gemeentegrens. Reizen met de shuttle verder. Vorig jaar vervoerde de shuttle zo’n 5400 passagiers. Maar misschien kan het parkeren op afstand verder uitgebreid worden.
Wantveld - Vuurtorenplein - Parkeren op afstand
Er zijn veel plannen om gedurende de werkzaamheden voldoende parkeerplekken te kunnen aanbieden. Een permanente parkeergarage onder het Vuurtorenplein, bijvoorbeeld. Maar deze mogelijkheid moet worden beoordeeld in samenhang met andere mogelijkheden, bijvoorbeeld een plan voor het terrein Wantveld of plannen voor uitbreiding van het parkeren op afstand. Enkele opties worden onderzocht. Waar die zich voordoen houdt de gemeente liever nog onder de pet.
Het Wantveld
We zoomen even in op het Wantveld. Daar kan een nog aan te leggen parkeerdek 300 extra plekken opleveren, bovenop de 600 die er al op het maaiveld zijn. Dat geeft 900 parkeerplekken in het totaal op een locatie die zeer gunstig ligt bij een van de ontsluitingswegen. In de toekomst staat mogelijk een robotwagentje klaar voor aanvullend vervoer naar de boulevard. De zomerproef uit 2021 sloeg aan.
Gemeenteraad
Parkeren op afstand versus Vuurtorenplein versus Wantveld. De mogelijkheden worden onderzocht. Mede op basis hiervan zal het college een besluit nemen of een uitbreiding van Wantveld nuttig en noodzakelijk is. Het is natuurlijk aan de gemeenteraad om de zet in het stratego daadwerkelijk te zetten.
Parkeergarage Oude Zeeweg
De gemeente zoekt eveneens opties bij particulieren. Daar doen zich mogelijkheden voor. Bijvoorbeeld de aangekondigde parkeergarage Casino, bij het wellnesscentrum Azzurro. Die in de wandelgangen al Parkeergarage Oude Zeeweg wordt genoemd. De garage met 180 parkeerplekken is eigendom van de Noorlander Groep, en werd nooit openbaar opengesteld. De koop ervan bleek een reële mogelijkheid.
Demissionair wethouder Theo Alkemade loodste het voornemen door de gemeenteraad. Als de aankoop helemaal is afgerond zijn nog technische aanpassingen nodig. De verwachting is dat de gemeente deze parkeerplek na de zomer kan aanbieden. Een schitterende plek op enkele wandelminuten van het strand.
1-laags parkeergarage voor Huis ter Duin
Nog een voorbeeld waarbij het gaat om een particulier. Er vinden gesprekken plaats over een 1-laagse parkeergarage voor Huis ter Duin. Daar zitten andere belanghebbenden bij zoals bijvoorbeeld het Hoogheemraadschap Rijnland, want hier gaat het om een locatie direct op de kust. De partijen verkennen de randvoorwaarden en uitgangspunten voor de verdere uitwerking.
Parkeren op niveau
Nog een particulier initiatief dat bijdraagt. De Hotels van Oranje ontwikkelen zich tot een hoogwaardige verblijfslocatie. Hotel. Luxe appartementen. Wellness en Thalasso. Maar ook dit. Na de oplevering van de nieuwbouw is er ruimte beschikbaar voor autobezoekers om hun auto te parkeren.
Terreinen die verdwijnen
In het stratego worden ook plekken opgedoekt. Het parkeerterrein aan de Maarten Kruijtstraat wordt mogelijk dit najaar buiten gebruik gesteld. Afhankelijk van de snelheid van de werkzaamheden en na realisatie van het plan aldaar kunnen de parkeerplaatsen op het Jan Kroonsplein worden verwijderd.
Gedeeld belang
Iedereen speelt het Stratego mee. Het bestrijden van het tekort aan parkeerplaatsen is namelijk een gedeeld belang. De gemeente zit er met de neus bovenop. Anders de inwoners en de ondernemers wel. Want ervaringsdeskundigen zijn er meer dan genoeg aan de kust. Door samen op te trekken zijn ze er in geslaagd stappen te maken. Maar ze zijn nog lang niet uitgespeeld. Want aan de Noordwijkse kust wordt de komende jaren nog flink gewerkt.